Tradisjonell norsk byggestil

Det finnes mange stilarter på norske bygninger, men en stil som har utmerket seg er den såkalte sveitserstilen. Denne stilen begynte å blomstre i Norge på 1860-tallet og var videre populær til begynnelsen av 1900-tallet. Disse husene er bygget av tre, noe Norge har hatt gode ressurser på grunnet den rike naturen her til lands. Nye hus ble bygget opp i ren sveitserstil, men mange hus fikk også bygget på såkalte sveitserpåbygg. Dette innebar at husene fikk karakteristiske verandaer og inngangspartier. Dragestilen er også en fornorsket variant av sveitserstilen. Det som kjennetegner sveitserstilen er fremhevede gavler, takutstikk, vakkert utskårne ornamenter og høye grunnmurer. Også i dag bygger nordmenn hus og fritidsboliger i denne stilen, og om du ikke bygger huset fra grunnen av, er det mulig å «jukse» seg til denne stilen med påbygg av veranda og et fremhevet inngangsparti. I dag dukker det stadig opp nye, moderne og minimalistiske bygninger. Disse kjennetegnes typisk av rene linjer og glatte flater med store vinduer. Dersom du planlegger å bygge en fritidsbolig, tilbyr Hytte og Bolig et stort utvalg hytter og mindre boliger i både moderne og tradisjonell stil. Her kan du finne fritidsboliger med eller uten veranda, og i flere ulike stilarter.Dersom du liker en god blanding av tradisjon og modernisme, viser Klikk.no deg hvordan du kan kombinere nye og gamle stilarter. Selv om huset er tradisjonelt på utsiden, kan det gjerne være moderne møbler og innredning på innsiden. Hva med en minimalistisk sofa, grønne planter og stilrene elementer i stuen? Å blande ulike stiler kan gi boligen din et mer personlig preg. Og dersom du ønsker å gå «all in» med kun moderne stil – eller gammeldags stil – er selvfølgelig det også mulig.Lykke til med din nye bolig, enten den skal ha ny eller gammel stil!