Antikke spill

De første konsollspillene og dataspillene som ble laget, har i dag status som antikke spill, selv om de bare er noen tiår gamle. Årsaken til at spillene likevel kalles antikke, er den voldsomme utviklingen som har skjedd innen spillindustrien siden disse spillene ble lansert. Atari var den første spillkonsollen som ble en virkelig suksess. Spillet hadde utskiftbare kassetter, i stedet for innebygde spill. Atari nådde toppen i 1982, deretter sank interessen for konsollen, Det mest populære spillet fra Atari var Pac-Man, et spill som senere også dukket opp på andre konsoller.Men det var gode gamle Commodore 64 som ble den virkelige suksessen på spillmarkedet. Dette var den første hjemmedatamaskinen som var rimelig nok til at folk flest kunne kjøpe den. Commodore 64 kom på markedet i 1982, og salget tok av i Norge i 1983. Commodore 64 hadde et lydkort som kunne spille musikk. Selv om musikken var enkel sammenlignet med dagens spillmusikk, var dette likevel en viktig årsak til at spillene ble så populære. Det blir fortsatt gitt ut programvare til Commodore 64, og maskinen har mange fans rundt om i verden. Flere av spillene som ble laget til maskinen finnes også på nettet, og mange av disse spillene har blitt populære klassikere.Et annet “antikt” spill som er verdt å nevne er Super Mario Bros. Super Mario har dukket opp i mange spill, men det første spillet ble lansert til Nintendo i 1985, og ble en stor suksess. Spillet solgte 40 millioner kopier bare i Nord-Amerika, og det er det nest mest populære spillet gjennom tidene. Bare Tetris har solgt flere eksemplarer, og Tetris må nok også regnes som et antikt spill. Til tross for at Tetris er mye enklere enn Super Mario Bros., er spillet veldig vanedannende. Selv om det lanseres nye spill, er klassikerne morsomme.